کد مطلب:293541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

سبب مرگ و شهادت حضرت فاطمه زهرا


عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام قال و كان سبب و فاتها ان قنفذا مولی الرجل لكزها بنعل السیف بامره فاسقطت محسنا و مرضت من ذالك مرضا شدیدا و لم تدع احدا ممن اذاها یدخل علیها. از دلائل الامامه طبری صفحه 45

از ابوبصیر از حضرت امام صادق علیه الصلوه والسلام روایت شده كه امام صادق كاشف حقایق فرموده است علت و سبب وفات آنحضرت آن بود كه قنفد غلام آن مرد بامر و دستور وی بوسیله غلاف شمشیر ضرباتی زد كه بر اثر آن محسن را سقط نمود و بدین جهت بی سختی مریض گردید و به هیچ كس از آزار كنندگان خود اجازه عیادت نداد.

و قریب به همین مضمون در سبب وفات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در كتاب بیت الاحزان صفحه 160 از محدث قمی نقل گردیده است.

آنچه مسلم و محرز است دختر پیغمبر حضرت فاطمه زهرا اطهر باجل خود و مرگ طبیعی وفات ننموده است بكله سبب مرگ


آنحضرت همان است كه از لسان امام صادق كاشف حقایق نقل شده است و آن همان اذیت هائی كه دشمن ستمكار بر آن بزرگوار نموده علت شهادت آن یادگار و اثر والاگهر پیامبر گردیده است عجیب است با اینكه بارها پیغمبر اكرم فرموده فاطمه پاره تن من است و آزار و اذیت او آزار من است و آزار من آزار بخداست اما این مردم منافق و ظالم ابدا رعایت سفارش و گفتار آن بزرگوار را درباره دخترش نكردند بكله آنچه توانستند بفاطمه زهرا و عصمت كبری (ع) ظلم و ستم كردند حق او و شوهرش را غصب نمودند بضرب غلاف شمشیر ضربه بر حضرتش وارد و محسن ششماهه در شكمش را سقط نموده و سیلی بر صورت نازنین انور دختر پیغمبر زده رخساره اش را با ضرب سیلی نیلی و آزرده نمودند و چه بی احترامی و جسارتهای دیگر كه قلم از شرح آن شرم دارد باید بفاطمه گفت یا فاطمه الزهرا خدا بتو صبر و اجر مرحمت نماید.


ای مه برج حیا و عصمت كبری

بانوی حوران خلد حضرت زهرا (ع)


قدر تو مجهول ماند و قبر تو مخفی

حق تو مغصوب گشت چشم تو عبرا





محسن ششماهه تو چون بزمین خورد

طفل خود از بر فكند مادر عیسی


روز قیامت بس است بهر شفاعت

محسن و اصغر به نزد خالق یكتا


در زیارتش می خوانیم (المغصوبته حقها المكسوره ضلعها الممنوعته ارثها المظلوم بعلها المقتول ولدها)

پس از بیان این گفتار كه باختصار به آن اشاره شد سبب وفات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دانسته گردید و حضرتش در حالی كه جوان بود از دنیا رفت و این بانوی عظمی نخستین شهید در راه اسلام و قرآن و ولایت است. صلوات و درود بی نهایت ازلا و ابدا و سرمدا بر آن حضرت و پدرش و شوهرش و اولاد اطهارش باد.